24.8.05

Autonaut op cosmostrade. (deel 8)

En ja, winkelen met de woonmobiel, hoe doe je dat? Gelukkig hebben de meeste supermarkten een ruime parking en heb je voldoende ruimte om je voertuig te parkeren zonder anderen en jezelf schaakmat te zetten. Omdat je niet altijd kan kiezen welk warenhuis je op het gevolgde traject tegenkomt, stopten we bij één van de Lidlketen. Gelukkig had ik voldoende cash op zak, want in dit filiaal werden geen buitenlandse bankkaarten aanvaard, allicht om de kosten te drukken... Maar kom, een goede prijs-kwaliteit verhouding is ook niet onbelangrijk. Tot ik een paar dagen later in de Süddeutsche Zeitung las dat diezelfde Lidlketen een filiaal in de Duitse stad Calw sluit, officieel omwille van povere omzetresultaten, maar als je de versie leest van de vakbond ( http://www.verdi.de/handel/einzelhandel/unternehmensinformationen/lidl ) dan blijkt het te gaan over het feit dat het personeel van dat filiaal zich niet alleen aangesloten had bij een vakbond, maar het ook aangedurfd had om 1 – zegge en schrijve één – dag gestaakt had tegen een al te onmenselijk arbeidsklimaat. Voortaan is winkelen bij Lidl dus taboe: als mijn profijt het gevolg is van dergelijke wantoestanden, dan schept dat wel degelijk een gewetensprobleem: evenmin dat ik goedkope koffie wens te drinken ten koste van de zuiderse koffieboeren, maar kies voor het Fair Trade product, wil ik besparen op het huishoudbudget ten koste van Europese sociale verworvenheden zoals het recht op vakbondswerk en staken.

Geen opmerkingen: