5.2.05

Een laatste keer gekeken!

Terzake” het duidingsprogramma hoeft voor mij niet meer. Ik had al langer twijfels over de journalistieke eerlijkheid van de presentatoren. Maar vrijdag 4/02/05 maakte S. Bracke het weer eens al te bont.
De heer Bracke stelde zich in het interview met de vakbondssecretaris van het ABVV op als een echte inquisiteur. Elke vraag (beginnend met de geijkte formule: stel dat... waarop enkel politieke zwaargewichten niet antwoorden of zich dat toch kunnen permitteren!) ging er van uit dat er gefraudeerd was met overheidsgeld tot het tegendeel bewezen is. Eigenlijk kwam het er op neer dat de heer Bracke gewoon de platitudes en vooroordelen van het Vlaams Bedrog debiteerde weliswaar gevolgd door een vraagteken.
Maar er moest en zou door de kijker getwijfeld moeten worden aan de antwoorden van de vakbondsman, enige ruimte om achteraf zelf conclusies te trekken was er niet. Zijn het niet diezelfde journalisten die vinden dat je VB-verkozenen niet te hard moeten aanpakken want anders duw je ze in de rol van underdog?
Welnu voor mij zit sinds vrijdagavond de vakbond in die positie en kan ze op mijn onvoorwaardelijke sympathie rekenen.
“Terzake” is voor mij niet langer een goede bron van achtergrond informatie.
Erger nog, dit soort interviews begint school te maken: de dag voordien, donderdag, werd de vakbondsvertegenwoordiger van het ACV i.v.m. de witte woede op vergelijkbare manier aangepakt door de jongere collega van de heer Bracke, Tim Pauwels, met als resultaat dat mensen (in mijn omgeving) uit de verzorgingssector na enige twijfel over de motieven om te staken er nu resoluut voor willen gaan...bedankt Tim!

Geen opmerkingen: