6.1.09

Jo Crepain


Naar aanleiding van het overlijden van Jo Crepain:

Langzaam, zei hij, later in de schaduw

van de bomen op het terras, ga ik begrijpen

dat dit mijn huis is, mijn tuin, voorgoed.

(uit “ Een middag op het land” van Rutger Kopland)

Het begon als een gesprek:

een gesprek dat de woekerende eenzaamheid

moest genezen temidden van Das Militär,

in de kantine waar professioneel (ge)dronken werd

waar intellectueel weinig te ronken viel,

Over de wereld:

constructie ja, destructie neen!

positiever kan je moeilijker roepen in de woestijn

met één megafoon voor slechts twee oren.

Over ons project:

wonen of nestelen?

bouwen of nederzetten?

de traditie zou plaats ruimen

voor een duidelijk statement!

Dus:

de bouwer bouwt wat de denker denkt,

de bouwer bouwt wat de dromer droomt,

de bouwer bouwt wat de voeler voelt,

want de bouwer bedenkt, bedroomt en bevoelt de steen.

En dan

woont de woner gewoonweg

in een maatpak dat nimmer

afgeworpen wordt, kan worden:

want de maat is mens geworden

voor vele dingen.

Want toen

de bouwer gestorven was

las de woner langzaam

wat Kopland geschreven had

die middag op het land

en dacht:

nu begrijp ik,

dit is mijn huis, voorgoed.


Geen opmerkingen: