7.4.05

La Belgitude Vison(n)air(e) Belgitude.

Niet dat de uitverkiezing van de grootste Belg aller tijden nu iets is waar ik van wakker lig, maar na mijn bezoek aan de tentoonstelling in de Brusselse Bozar, “La Belgique Visionnaire België” heb ik stilaan wel een idee wie in aanmerking komt voor mijn grootste Belg. Niet zoals in onze buurlanden waar telkens gekozen werd voor een groot staatsman (Duitsland: Adenauer; Engeland: Churchill; Frankrijk: De Gaulle en in Nederland waar ter elfder ure Willem van Oranje het nog haalde van een relnicht met beperkte houdbaarheidsdatum) want dergelijke staatslieden die ieders goedkeuring kunnen wegdragen, bezit België nu eenmaal niet, ga ik het zoeken in die categorie. In de categorie van de schone kunsten maakt België veel meer indruk wereldwijd. Het is toch typisch dat “De hond van Vlaanderen” (het boek van Ouida) veel meer toeristen naar Antwerpen lokt dan welke Vlaamse leeuw ook, want naar die laatste kraait geen haan... buiten de grenzen.
De kunst dus, het absurde, het groteske het surrealistische zit verankerd in de Belgitude en maakt dat een aantal kunstenaars in aanmerking komen voor de titel van “Grootste”: Broodthaers, Deleu, Magritte, Delvoye; maar één steekt boven allen uit: JAMES ENSOR!
La Belgique Visio(n)nair(e) België is nog te bezoeken tot 15 mei 2005 in Bozar / Brussel.

Geen opmerkingen: