6.1.06

Minister Bourgeois pleit voor culturele verschraling!


Enige tijd geleden hoorde ik op radio 1 een song van Rufus Wainwright die me onmiddellijk aansprak. Gisteren ging ik in Turnhout op zoek in de platenzaken naar CD’s van Rufus, maar deze zoektocht was meer dan frustrerend: in geen van de drie platenzaken in de Lange Gasthuisstraat was ook maar iets te vinden van Rufus Wainwright... wel kon ik uitgebreid kiezen uit een aanbod van het levenslied, inclusief de bovenmoerdijkse zieleroerselen.

Op zo’n moment vraag ik me dan toch af: van waar het pervers pleidooi van ene minister Geert Bourgeois om het levenslied, het Vlaamsche levenslied meer bepaald, intensiever te promoten op de nationale (bedoelt hij misschien nationalistische) radiozenders? Het argument dat men het volk moet geven wat het vraagt is in deze van geen tel: lees hierover de doctoraatsstudie gemaakt aan de Gentse universiteit: de commerciële radio’s in Vlaanderen zijn het minst geneigd, geïnteresseerd, om Vlaamsche Schlagers te draaien...


Sorry, minister Bourgeois, maar kwaliteit is niet bodemgebonden... in tijden van massacommunicatie is kultuur een globaal verschijnsel!

Geen opmerkingen: